dinsdag 16 maart 2010

Vertigo



Eens in de zoveel tijd kijk ik weer eens naar 'Vertigo' (Alfred Hitchcock, 1958). Het is mijn favoriete Hitchcock. Niet omdat ik nou zo'n Hitchcock fanaat ben, het is meer omdat de film een soort tijdscapsule is. Terwijl het verhaal rondom detective John "Scottie" Ferguson (James Stewart) en Madeleine (Kim Novak) zich ontvouwt kijk ik langs hen heen naar de keurige winkelstraten, stijlvol geklede dames en glimmende Amerikaanse automobielen in het San Francisco van de jaren vijftig.

Hitchcock filmde voor 'Vertigo' relatief veel op locatie, de San Francisco Bay Area. Dit in tegenstelling van bijvoorbeeld 'Rear window' (1954) dat vrijwel geheel in de studio werd geschoten. De film geeft daarmee een mooi doorkijkje terug in de tijd. Zij het natuurlijk dat het speelfilm is en geen documentaire.

Voor de fans, Barbara Bel Geddes (Miss Ellie Ewing in 'Dallas') speelt in 'Vertigo' een bijrol als steun en toeverlaat van Scottie.

Extra bonus bij de film, de filmposter en titles ontworpen door Saul Bass.

cast: James Stewart, Kim Novak
regie: Alfred Hitchcock

1 opmerking:

  1. fijne blog Ivo! hoop dat je dit tempo kunt handhaven ... ter inspiratie heb ik je een invite naar Karagarga gestuurd, als je dat al niet voor de torrents gebruikt ook zeker de moeite waard voor alle discussies over de wereld van de obscure cinema.

    BeantwoordenVerwijderen